ZASIŁEK CHOROBOWY NA DZIECKO

Zasiłek chorobowy na dziecko dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Obecnie wszystkie wnioski składa się przez ZUS PUE

Kogo może ubiegać się o zasiłek chorobowy?

O zasiłek chorobowy może ubiegać się wyłącznie płatnicy składek, którzy wybrali ubezpieczenie z dobrowolnym chorobowym i terminowo opłacali wszystkie składki ZUS. 

Opis sytuacyjny:

Lekarz przekazuje zwolnienie drogą elektroniczną do ZUS i PUE.  Zwolnienie lekarskie można znaleźć na indywidualnym PUE (u rodzica, pod którego podpięte są dzieci) w panelu bocznym w zakładce -> zwolnienia lekarskie

  • By uzyskać zasiłek chorobowy, płatnik składek ma obowiązek wypełnić i złożyć druk Z-15A (może też dodatkowo złożyć wniosek Z3B ale nie jest już to wymagane jak jeszcze kilka miesięcy temu),
  • ZUS po weryfikacji zwolnienia + weryfikacji czy wybrane były składki z dobrowolnym chorobowym + weryfikacji czy składki opłacane terminowo, decyduje o wypłacie zasiłku chorobowego,
  • Po otrzymaniu zasiłku chorobowego, można wystąpić na druku ZUS DRA z korektą składek ZUS za okres przebywania na kwarantannie lub izolacji a nadpłatę składek rozliczyć poprzez pomniejszenie składek ZUS o wyliczoną kwotę (nasze biuro wykonuje takie deklaracje osobom, które od początku objęte są u nas obsługą ZUS).

    UWAGA – Jeżeli w PUE nie ma zwolnienia a powinno być, to trzeba niezwłocznie skontaktować się z Lekarzem i wyjaśnić sytuację.

    Jak złożyć i wysłać wniosek?

    • Zaloguj się na PUE – wejdź w zakładkę Świadczeniobiorca (prawy górny róg).
    • Po lewej stronie poszukaj Dokumenty i wiadomości Korespondencja z ZUS,  rozwiń i poniżej znajdź Dokumenty robocze – pojawi się pusta lista dokumentów roboczych. Na dole w zielonym okienku odszukaj Utwórz nowy,  na liście odhacz wszystko zostawiając jedynie zasiłki i odszuka Wniosek Z-15A.
    • Procedura wyszukania i wysyłki podana jest w linku poniżej na przykładzie druku ZAS-53 (na dziecko wypełniasz Z-15A!:

    Gdzie otrzymasz pomoc?

    • Infolinia ZUS – tel. 22 560 16 00 – wybierz „0” (połączysz się z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS, a następnie wybierz temat ZASIŁKI).

    Źródła:

    zus.pl, gov.pl, infolinia ZUS, informacje od osób, które przeszły to w ostatnim okresie.

    Niestety, sytuacja zmienia się co kilka, kilkanaście dni (typy druków, sposób ich wypełniania), więc jeżeli procedura będzie się już różnić od zaprezentowanej powyżej, bardzo prosimy o kontakt i wskazanie różnić – naniesiemy poprawki, by następni mogli przejść ten proces szybko i bezproblemowo. Liczymy na wzajemną pomoc w tym ciężkim okresie.